Thursday, September 20, 2012

US CONSULTING - CONTRACT دکتر قدمعلی سرامی گفت......

دكتر قدمعلي سرامي:

  شاهنامه بازگفت تعاملات انسان و خداست

22 دی 1388 ساعت 10:47

دكتر قدمعلي سرامي در چهارمين نشست درس‌گفتارهاي فردوسي گفت: نگاه فردوسي و شاهنامه به انسان اين است كه انسان بعد از خدا همه كاره جهان هستي است و تمام شاهنامه هيچ نيست جز بازگفت تعاملات انسان و خدا. رويدادهاي شاهنامه در حقيقت مشاركت تدبير و تقدير در تحقق پديدارهاي جهان است.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، چهارمين نشست درس‌گفتارهاي شاهنامه به «انسان از نگاه شاهنامه» اختصاص داشت كه با سخنراني دکتر قدمعلي سرامي عصر روز دوشنبه (21 دي‌ماه) در تالار اجتماعات فرهنگسراي انديشه به همت باشگاه فردوسي برگزار ‌شد.

دكتر قدمعلي سرامي عضو هيأت امناي بنياد فردوسي گفت: بنا به اين منظومه تقدير به مثابه كار خدا و تدبير چونان وظيفه انسان تلقي شده است و شاهنامه تقدير را بخشش مي‌نامد، بخشش به معني سهم‌دهي پروردگار به يكايك جهانيان و تدبير را با عنوان كوشش مي‌شناساند كه اين دومي همه تقلاها، تلاش‌ها، جنبش و جوشش‌هاي آدميان را در جهت بخشش‌هاي الهي بازنمون مي‌كند.

وي به بيتي در اين باره اشاره كرد و گفت: نواي عشق را ساز است آدم/ گشايد راز و خود راز است آدم/ جهان او آفريد اين خوب‌تر ساخت/ هم آن با ايزد است هم باز آدم/ شاهنامه همايش تجليات انبازي خداي عالم با فرزندان آدم است.

اين استاد دانشگاه خاطرنشان كرد: اين دو بيتي از آن شاعر عارف قرن 20 اقبال لاهوري است اما حقيقت آن است كه فشرده شاهنامه نيز به‌شمار تواند آمد. اين حماسه بزرگ در عين حال نمايشگر الوهیت آخريت بودن انسان در جهان هستي است

عضو هيأت علمي دانشگاه آزاد اسلامي شهر زنجان خاطرنشان كرد: در نگاه شاهنامه انسان تنها آفريده‌اي است

در نگاه شاهنامه انسان تنها آفريده‌اي است كه به نمايندگي خدا مي‌تواند در همه جهان هستي مداخله كند همان‌گونه كه حاصل همه آفرينش‌هاي قبل از خويش است

كه به نمايندگي خدا مي‌تواند در همه جهان هستي مداخله كند همان‌گونه كه حاصل همه آفرينش‌هاي قبل از خويش است.

وي افزود: توصيه فردوسي آن است كه ما با چنين شأن و شوكتي كه داريم خود را بايد جدي بگيريم و بدانيم بزرگ‌ترين گناه ما اهمال در از قوه به فعل درآوردن همه استعداها و امكانات خدادادمان است

وي افزود: «حماسه» تعامل ميان انسان و خداست. قهرمانان حماسي، در حماسه‌هاي ايراني و حماسه‌هاي جهان، در تعامل ميان تقدير خداوند و تدبير انسان قرار دارند، اين تعامل در تمامي پديده‌هاي جهان به روشني آشكار است.

وي افزود: معناي جهان كششي دو جانبه ميان انسان و خداوند است، يكي از فراز كه تقدير خداوند است و ديگري از فرود كه چاره‌انديشي انسان است. بنيان و اساس اين تعامل نيز بر خرد گذاشته شده است. پس بي دليل نيست كه سرآغاز شاهنامه با ستايش خرد است.

اين شاهنامه‌پژوه يادآور شد: هنگامي كه فردوسي مي‌گويد، به نام خداوند جان و خرد، از بيت او به دو معنا مي‌توان رسيد. يكي خداوندي كه خالق جهان است و ديگري خداوندي كه جان و خرد را پديد آورده ،اما اين تنها انسان است كه جان و خرد دارد، به همين دليل است كه مي‌گوييم شاهنامه تعامل ميان انسان و خداست.

مترجم كتاب «سيمرغ و آفتاب» خاطرنشان كرد: هنگامي كه داستان، داستان رابطه انسان و خدا باشد، هشداري كه به ما داده مي‌شود آن است كه نبايد پاي‌بند جزييات بود. نگاه انسان بايد كل‌گرا و فراگير باشد و در بند جزييات نماند.

وي خاطرنشان كرد: آن‌چه قهرمانان شاهنامه را گرفتار و درمانده مي‌كند، همين دست يازيدن به جزييات است اما بازگشت آن‌ها به كليات و نگاه گسترده و

«حماسه» تعامل ميان انسان و خداست. قهرمانان حماسي، در حماسه‌هاي ايراني و حماسه‌هاي جهان، در تعامل ميان تقدير خداوند و تدبير انسان قرار دارند، اين تعامل در تمامي پديده‌هاي جهان به روشني آشكار است

فراخ آن‌ها به هستي، رهنمون آن‌ها به سوي نيك‌بختي است. اين‌كه فردوسي در خطبه شاهنامه از انساني سخن مي‌گويد كه نخستين فطرت است، بدان سبب است كه انسان خردمند نماينده تمام خلقت محسوب مي‌شود.

نويسنده كتاب «از رنگ گل تا رنج خار، شکل‌شناسی داستان‌های شاهنامه» گفت: اگر اين‌گونه بنگريم انسان سرآغاز خلقت خواهد بود. درست است كه هنگام تكوين و ايجاد عالم هستي ابتدا پديدارهاي ديگر آشكار شدند و آنگاه نوبت به انسان رسيد اما كمال آفرينش و تكوين جهان هنگامي بود كه انسان آفريده شد.

وي افزود: خرد شاهنامه هم خرد منطقي و قانوني است و هم خرد عاشقانه. اين در هم آميختن عشق و خرد، يكي شدن ميان اضداد است. پايه و اساس جهان نيز بر همين اضدادها گذاشته شده است. اگر انسان در يكي از اين اضدادها اسير شود و از آن ديگري غافل بماند، سختي و رنج‌ مي‌بيند، چرا كه پايه جهان بر همراهي متضادها نهاده شده است.

سرامي يادآور شد: فردوسي در سرآغاز شاهنامه چنان حرمت و ارزشي براي خرد قايل مي‌شود كه پس از حمد خداوند، به ستايش از خرد مي‌پردازد. به عبارت ديگر او از ستايش خداوند يگانه هستي به ستايش يگانه ديگر، كه خرد -به عنوان نعمتي الهي- است، مي‌رسد. اين خرد كه فردوسي همواره به ستايش آن مي‌پردازد، در انسان جلوه آشكاري دارد اما حقيقت آن را در پديدارهاي ديگر عالم هم مي‌توان مشاهده كرد.

وي افزود: ‌ستايش بي‌وقفه خرد از سوي فردوسي، به ما نشان مي‌دهد كه اين گوهر يگانه هستي در نگاه او چه جايگاه بلند و مرتبه والايي دارد. به همين دليل آنچه ماجرا‌ها و داستان‌هاي متعدد شاهنامه را وحدت مي‌بخشد و يك كاسه مي‌كند، همين خرد است

در پايان نشست و در پاتوق شاهنامه‌خواني باشگاه فردوسي فاطمه غلامي به شاهنامه‌خواني و نقالي خواهد پرداخت.
منبع  خبرگزاری کتاب ایران

 

--
You received this message because you are subscribed to the Google
Groups "US consulting Contract Opportunities" group.
To post to this group, send email to us-consulting-temp@googlegroups.com
To unsubscribe from this group, send email to
us-consulting-temp+unsubscribe@googlegroups.com
For more options, visit this group at
http://groups.google.co.in/group/us-consulting-temp?hl=en-GB

No comments:

Post a Comment